NYBILDAD CURATORSGRUPP

Annika Enqvist, Henny Linn Kjellberg och Moa Lönn ger näring till det keramiska landskapet. SLAM som sörja, gyttja och föränderlig massa. En skräll, ett brak och en sensation.

Beyond the Object Seminarium
3 juni 2018 10.00 – 17.00,
Vasasalen Uppsala konstmuseum

Ett endagsseminarium som riktar sig främst till yrkesverksamma inom det keramiska fältet. Medverkande: utställningens konstnärer och curatorer samt ett antal inbjudna tvärdisciplinära föreläsare, som Clare Twomey, konstnär, forskare och curator från Storbritannien. Hon arbetar med storskaliga lerinstallationer som utgår från de sociala och historiska sammanhang som verken blir till i. Twomey är även aktiv inom fältet kritiska studier av konsthantverk vid University of Westminster. Pheobe Cummings, konstnär från Storbritannien som arbetar med efemära och performativa verk i obränd lera, Magnus Hellqvist, kvartärgeolog, Matilda Haggärde, konstnär som i performance ofta innesluter sig själv i lera. Haggärde har även arbetat som lermästare vid Göteborgsoperan där hon kombinerat lera och koreografi. Dessutom framförs två performanceverk, Koreografi för föremål av konstnär Matilda Haritz Svenson & akrobat Signe Veinholt och Her porcelain chapel av konstnär Christin Johansson. Filmen Känslan av att leran ligger fast av konstnär Pernilla Norrman presenteras också som en del av seminariedagen. Filmvisningar och guidade visningar av utställningen hålls löpande under dagen.

 

Föranmälan senast 2 juni till konstmuseum@uppsala.se.

Anmälningsavgift 150 kronor, fri entré för studenter.

The Seminar Beyond the Object

 

3 June 2018 10.00 am–5.00 pm

Welcome to the peer-to-peer-based seminar Beyond the Object, which offers presentations, performances and film screenings as well as artist talks in the exhibition and an interdisciplinary conversation, all by international, Nordic and Sweden-based artists, curators and researchers with clay-based practices at Uppsala Art Museum.

 

Clare Twomey (UK), researcher, curator and renowned artist recognised for her large-scale, site specific installations, Phoebe Cummings (UK) who comes from a younger generation artists working with ephemeral raw clay still-life, the nine artists and three curators of the exhibition, as well as invited guests, such as artist and clay master Matilda Haggärde (SE) and PhD in Quaternary Geology Magnus Hellqvist (SE).

Two live performances will be carried out, one by artist Matilda Haritz Svenson & acrobat Signe Veinholt (SE) who will enact the piece Koreografi för föremål/Choreography for Objects together and artist Christin Johansson (SE/DK) performs the piece Her Porcelain Chapel in serenity parallel to the entire event. A presentation of the film Känslan av att leran ligger fast/I rely on the clay being solid by artist Pernilla Norrman (SE) is also part of the day and describes her relation to the red clay from a small abandoned brickyard which Norrman digs up and uses directly from the ground. The clay reflects the brickyard heritage in the region.

Concept, initiative and organisation: S L A M Curators: Annika Enqvist, Henny Linn Kjellberg, Moa Lönn (SE).